Låt inget hindra dig - Självförtroendepepp

 
 
 
 
 
Hoppar på tåget, vågen om självförtoende och pepp, för det är något som det skrivs allt för lite om här i bloggärlden!  
 
HANNA  ELLA  RONJA  FANNY  ELIN
 
Tro på dig själv, våga, var stark. Lätt att säga, svårt att göra. För det är inte alltid så lätt att tro på sig själv när man samtidigt känner kravet av att passa in, i en kompisgrupp eller samhället i det stora hela. Då kanske man känner sig som en i mängden, man känner sig otillräcklig. Sedan tror jag det är lätt att vi människor överanalyserar saker, om ett prov går snett, något man sa eller rent av att man snubblar på en tröskel det första man gör på morgonen. Men livet är för kort för att en hel dag ska förstöras av ett fånigt prov eller något man gjort fel. Vem minns det om 10 år liksom? Bara den saken att du lever borde vara ett tillfälle för att fira. Det är sällan man i alla vardagsproblem faktiskt stannar upp och tänker över hur lycklig man är över att få leva.
 
Vi människor är otroligt duktiga på att spegla oss i andra, det är så vi lär oss hur man beter sig i samhället. Vi speglar oss själva i perfekta reflektioner, oftast tycker man att alla "andra är så vacker och att alla andra är så duktiga..." Men har du tänkt tanken att människor omkring dig tänker samma saker om dig? I någons ögon kanske du är perfekt.
 
Så varför klanka ner på dig själv och bryta ner dig själv? Som jag nämde tidigare, livet är kort och du lever bara en gång så gör något bra med det. Gör något du älskar och som får dig på bra humör, var den bästa versionen av dig själv!
 
 
 
Självförtroende då? Jag själv har bra självförtroende, men ibland blir jag osäker på själva begreppet. Vad är egentligen bra självförtroende? För även om jag är säker i mig själv så klandrar och kritiserar jag mig själv allt för ofta. Slår på mig själv i sinnet, trycker ner mig själv till den nivå att jag känner mig som en tom klump. Det kan vara ett pyttelitetfjantfel på ett prov eller att jag jämför mig med någon annan, någon finare- någon som lyckats med typ allt i hela världen. För med internets alla fördelar kommer också nackdelarna, det är så lätt att komma in på en blogg och se alla fina bilder, hur perfekt hon är och hur perfekt hennes liv är. Men sanning är att det bara är en fasad, en yta, tunt som ett pappersark. Lika platt som datorns skärm du har framför näsan. Du vet inte hennes bakrund, att bilderna är redigerade i ph etc.
 
Sedan är det faktiskt så att du är du. Och du måste acceptera det, du kommer alltid att vara du. I viss mån kan du välja din egna lycka. Du kan välja mellan att gå och hata dig själv, jämföra dig själv med alla och tycka du är otillräcklig. Eller så kan du välja och lära att älska dig själv, din kropp och dina fina egenskaper. För det är dem som gör dig till du. Och du är bäst!
 
 
 
Så det jag ville komma fram till är att låt ingen stoppa dig! Du kommer möta människor som vill sätta käppar i hjulet eftersom de själva är avundsjuka. Våga visa vad du är duktig på även om folk pratar bakom ryggen på dig eller ger dig hatblickar. Det är bara avundsjuka. Va omkring människor som får dig att må bra, som faktiskt är dina vänner och som stöttar dig och vill dig väl. Vänner som faktiskt blir glad för din framgång och inte avundsjuk. Det är en stor skillnad. 
 
 
 
Några tips om vad du kan göra om du känner dig nere och självkänslan är låg. För så känner alla, även om vissa inte vill erkänna det.
 
- Tänk på varför du känner dig deppig, vad är orsaken? Oftast är det något ytligt eller obetydligt, tänk i stort perspektiv. Var glad för det du har!
 
- Finns det någon som du umgås med som i själva verket trycker ner dig? Att vara med den här människan kommer bara att få dig att må dåligt i längden, du är värd mer än att umgås med någon som inte vill ditt bästa.
 
- YOLO, uttjatat men sant. Varje dag är en del av ditt liv. Varje handling leder till den plats du är på just nu. Du vill väl göra det bästa av ditt liv? Börja idag, för ditt liv är nu, inte sedan. Det går inte att leva om sitt liv, tänk på hur många möjlgheter som livet bjuder på. Du måste bara ha modet att förvandla dessa möjligheter till verklighet.
 
 
Så nu tycker jag alla som läser detta, sätter sig ner och tar fram papper och penna.
 
Skriv ner minst 5 saker som är bra med just dig. När du känner dig nere kan du ta fram lappen och intala dig själv dessa saker. 
 
 
Det magiska talet i alla sagor är tre. Och med tre ord kan du komma långt. TRO PÅ DIG SJÄLV.
 
Massor av kramar nu fina du.
 


tümmen upp!

fridens liljor!

2013-01-09 // 22:09:53

Så fint inlägg. ♥

Svar: Åh tack tack! ♥♥
Manda

2013-01-09 // 23:34:31

Tummen upp!
Sv: Åh tactactack! Det betyder så otroligt mycket att du som är så fin tycker så!

2013-01-10 // 16:54:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback